Néhány napon belül leállhatnak az Európai Unió autógyárai a Kínával zajló chipháború következményeként.


Az európai autógyártók iparági szakértők szerint napok kérdése, hogy leálljanak a gyártósorok, mivel a Kínával zajló chipháború egyre súlyosabbá válik. A helyzet nem csupán Európát érinti, hiszen Japánban is komoly nehézségeket okoz a chiphiány. Guillaume Cartier, a Nissan vezérigazgató-helyettese egy tokiói autókiállításon nyilatkozott, hangsúlyozva, hogy az ellátás mindössze november első hetéig garantált. A Guardian jelentése szerint a helyzet aggasztóan alakul.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerdán nyilvános figyelmeztetést tett közzé, amelyben hangsúlyozta, hogy tagvállalatai – többek között a Volkswagen, a Fiat, a Peugeot és a BMW – már csupán a meglévő tartalékkészleteikre támaszkodnak, ám ezek a készletek gyors ütemben fogynak.

"A gyártósorok leállása akár már napokon belül megtörténhet. Kérjük, hogy minden érintett tegyen meg mindent a diplomáciai megoldás érdekében ebben a válságos helyzetben" - nyilatkozta Sigrid de Vries, a szervezet főigazgatója.

Az ACEA egyik tagja, a Mercedes, pedig jelenleg is világszerte új beszállítókat keres a létfontosságú félvezetők pótlására - erősítette meg a cég vezérigazgatója, Ola Källenius.

Peking a hónap elején tiltotta meg a Nexperia chipek exportját, válaszul arra, hogy a holland kormány szeptember 30-án átvette az amszterdami székhelyű vállalat irányítását, és felfüggesztette annak kínai vezérigazgatóját, miután az Egyesült Államok nemzetbiztonsági aggályokat vetett fel vele kapcsolatban. A múlt héten brit, uniós és japán autógyártók - köztük a Volvo, a Volkswagen, a Honda és a Nissan - is jelezték, hogy a kínai Nexperia-gyárakból érkező exporttilalom gyártási leállásokhoz vezethet.

"A szektor jelenlegi helyzete a tartalékkészletek kihasználására épít, de ezek folyamatosan csökkennek. Tagjaink közül sokan már most arra készülnek, hogy a gyártósorok leállása bármikor bekövetkezhet" - nyilatkozta de Vries.

A Nexperia chiptilalma újabb súlyos csapást mér az európai autóiparra, amely már így is megviselt a Hszi Csin-ping kínai elnök által hozott döntés következtében, miszerint újra bevezetik a ritkaföldfémek exportellenőrzését. Ez a lépés szorosan összefonódik az Egyesült Államokkal fennálló kereskedelmi feszültségekkel. Hszi és Donald Trump csütörtökön Dél-Koreában várhatóan találkoznak, ahol egy új kereskedelmi megállapodás aláírására készülnek. A tervek szerint egy évre felfüggesztenék a ritkaföldfémek exporttilalmát, de egyelőre nem világos, hogy ez a rendelkezés kiterjed-e az Európai Unióba irányuló szállítmányokra is.

A ritkaföldfémek - különösen a mágnesek - kulcsfontosságúak az autóiparban, mivel ezeket használják például az ablakok, ajtók és csomagtartók működtetéséhez. A chipek pedig a járművek minden elektronikai rendszerében nélkülözhetetlenek, az irányítópulttól a gyújtás- és sebességváltó rendszerekig. De Vries hangsúlyozta, hogy bár léteznek alternatív beszállítók, az új kapacitások "felépítése hónapokba telhet". "Az iparágnak ennyi ideje egyszerűen nincs, mielőtt a hiány legrosszabb hatásai érezhetővé válnak" - figyelmeztetett.

Peking pénteken magas szintű delegációt küld Brüsszelbe tárgyalásokra, de attól tartanak, hogy az EU diplomáciai eszközei kevésbé hatékonyak, mint az USA és Kína "keménykezű" módszerei.

De Vries megfogalmazása alapján "tudjuk, hogy a diskurzusban részt vevő minden fél odaadóan dolgozik a diplomáciai megoldás érdekében; azonban tagjaink jelezték, hogy bizonyos alkatrészek ellátása már most megszűnt a hiányosságok következtében."

A hírek szerint a holland kormány optimistán tekint a jövőbe, remélve, hogy a Kínával folytatott tárgyalások révén sikerül elérniük egy kölcsönösen előnyös megállapodást, amely lehetővé teszi a Nexperia egységes holland-kínai vállalati struktúrájának helyreállítását.

Related posts