Kommandó festői táján zajlott a téli hegyi autósverseny, ahol a résztvevők a havazásban és a jeges kanyarokban mérték össze tudásukat. Az izgalmas eseményre sokan ellátogattak, hogy szurkoljanak a bátor sofőröknek, akik a hófedte utakon próbálták megdönte

Pénteken a pályaismerkedéssel, szakmai körökben shakedown néven ismert eseménnyel indult el a 18. Winter Rally, amelyet az Auto Crono szervezett Kovászna megyében. Ez a verseny, amely európai viszonylatban is különlegesnek számít - hiszen Románián kívül csupán Lett- és Svédországban rendeznek hasonló megmérettetéseket - több mint háromtucat autó nevezésével indult hódító útjára.
Az időjárás kedvezően alakult a verseny szempontjából, amelynek elengedhetetlen feltétele a hó – nyilatkozta Simon Árpád, az 1997-ben alapított Auto Crono pilótaiskola vezetője a Maszolnak. Hozzátette, hogy a verseny már a huszadik kiadásánál tartana, de sajnos két alkalommal is a kedvezőtlen időjárás miatt kellett lemondaniuk a rendezvényt.
Az időjárás igazán együttműködőnek bizonyult a szervezők számára: a rendezvény fő napján, szombaton, a hajnal fagyos levegője várta a Háromszék legmagasabban fekvő településére, Kommandóra érkező látogatókat. A verseny alaptábora a település bejáratától nem messze, egy hangulatos panzió udvarán lett berendezve. A sátrakban technikusok serénykedtek, hogy a sokszáz lóerős, egyedi felszereltségű járműveket versenyképessé varázsolják.
Ezek között volt több Skoda Fabia R5, Renault Clio, Subaru Imprenza STI, Mitsubishi Lancer EVO, Seat, Can-Am Maverick, Seat, BMW, Suzuki, Ford, Citroen, GarillaX3 stb. A szovjet autógyártás gyöngyszemei - a Ladák - is jelen voltak, a Dacia márkát pedig a Sandero és a Logan típusok képviselték. Ez utóbbival versenyzett a kommandói Deák Tamás is, azonban az Argeș megyéből bérelt autójának kapcsolószekrénye a pálya a Bodza vidékénél fekvő zabratói részénél megadta magát, így kiesett a versenyből.
Az autóbérlés a versenyautók világában egyáltalán nem szokatlan jelenség: a különleges járművek ára annyira borsos, hogy sokan inkább szakosodott cégekhez fordulnak, hogy részt vehessenek a megmérettetéseken. Simon Árpád elmondása szerint a költségek tekintetében már egyetlen versenyen való részvétel is jelentős anyagi befektetést követel, hiszen ezek az autók szinte minden egyes alkatrészükkel testreszabottak: a felfüggesztéstől kezdve a fékrendszeren át egészen a motorig. Az Auto Crono vezetője hangsúlyozta, hogy a különleges tervezés elengedhetetlen, mivel a háromszáz lóerős versenygépek a murvás erdei utakon akár kétszáz kilométer per órás sebességet is elérhetnek bizonyos szakaszokon. A kommandói versenyre való jelentkezés már önmagában is anyagi megterheléssel jár, hiszen a szervezők kizárólag szeges gumival ellátott autókat engedtek a pályára, amelyek a talajviszonyok miatt csupán egy versenyt bírnak ki; a szegecsek a verseny végére szinte teljesen eltűnnek az abroncsokról – magyarázták a résztvevők.
Az autók a telephelyről Kommandó festői csángó falurészéhez indultak, ahol a különleges startvonal már várta a versenyzőket. Az időre menő megmérettetés izgalma mindenkit magával ragadott, miközben a csendőrség, a tűzoltóság és a mentőszolgálat szakemberei is figyeltek, készen állva a beavatkozásra, ha a helyzet úgy kívánta.
Az autók a hóval borított és helyenként jéggel fedett úton lélegzetelállító sebességgel száguldoztak, miközben a nézők csak bizonyos pontokról figyelhették a lenyűgöző versenyeket. Az extrém időjárási és útviszonyok miatt a balesetek lehetősége rendkívül magas volt, de szerencsére a legrosszabb forgatókönyv elmaradt. A legtöbben Gyulafalva környékén gyűltek össze a versenyt követni, hiszen ezen a szakaszon messziről, széles látóhatárral lehetett szemügyre venni a száguldó versenyautók bámulatos teljesítményét, amelyek másodpercek alatt tűntek el a szemünk elől.
Az autók többször is nekivágtak a Kommandó és Zabrató közötti útnak, és az időeredmények alapján különböző kategóriákba sorolták őket. A szünetek alatt is akadt látnivaló: a nézők legnagyobb meglepetésére egy civil helikopter tűnt fel, amely hirtelen hóvihart kavarva landolt egy közeli tisztáson. Az utasai gyorsan beolvadtak a szurkolók tömegébe, és hamar kiderült, hogy az egyik pilóta családtagjai érkeztek a helyszínre. A versenyzők között nemcsak hazai arcok bukkantak fel: érkeztek autósok Magyarországból, Bulgáriából, Szlovéniából és Olaszországból is. Mint később kiderült, a verseny meghívásos alapon zajlott, mivel ez egy exkluzív magánesemény volt, amely nem része az országos futamoknak. Ennek megfelelően nem indulhatott bárki; a résztvevőknek szakmai háttérrel kellett rendelkezniük, vagy más versenyző által benyújtott referenciát kellett felmutatniuk.
A futam szombaton kora este Kovászna központjában ért véget, a Superspecial nevű produkcióval. Ez lehetővé tette a nézők számára, hogy közelebbről is szemügyre vehessék a versenyautókat, így inkább szemlélőbarátabb volt, mint a tulajdonképpeni hegyi verseny.
A versenyzők számának csökkenésével kapcsolatban Simon Árpád elmondta, hogy az autóversenyzés rendkívül költséges sportág, ami miatt a korábban aktív három, négy, sőt akár öt versenyző is eltűnt a színről. Hangsúlyozta, hogy fontos lenne a fiatalok bevonása, és arra biztatta azokat, akiknek megvan rá a lehetőségük, hogy merjenek kipróbálkozni ebben a kihívásokkal teli sportágban. Simon Árpád összegzése szerint a jövő érdekében elengedhetetlen a fiatal tehetségek felfedezése és támogatása.