S.E.R.E.G. – a legújabb szuper katonasorozat, tele karizmatikus, belevaló férfiakkal – Coloré! Fedezd fel a bátorság, barátság és izgalmas akciók világát, ahol a hősök nemcsak a csatatéren, hanem a szívükben is harcolnak! Ne hagyd ki ezt a lenyűgöző élmén
Már elérhető a Netflix kínálatában a Kálomista Gábor által jegyzett katonai sorozat, a Dombrovszky Linda rendezésében készült S.E.R.E.G. A történet Irakban harcoló katonák életét követi nyomon, igényes dialógusokkal és kiemelkedő színészi teljesítménnyel. A sorozatban a vonzó karakterek és a gyönyörű fényképezés mellett a cselekmény egyszerűsége ellenére sem maradunk hiányérzettel.
Győrbíró Zsolt alezredes újra Irakba készül NATO küldetés keretében, immár öt év elteltével. Az előző alkalommal elkövetett hibája, amely tragikus következményekkel járt, azóta is kísérti, és a lelkiismerete súlyos terhet ró rá. A történet főszereplője, Csórics Balázs karaktere, arra törekszik, hogy ezt a múltbeli baklövést helyrehozza, vagy legalábbis megpróbálja megoldani. A küldetés nemcsak Zsolt szakmai életére, hanem személyes kapcsolataira is hatással van. Felettesének, Kamarás Ivánnak a támogatása nem mindig biztos, ami fokozza a feszültséget. Otthon, a felesége, Balla Eszter, és tinédzser fiuk, Séra Dániel közötti konfliktusok is megnehezítik a helyzetet, különösen, hogy a fiatal srác éppen a kamaszkor viharait éli át. Zsolt körül barátok és bajtársak gyűlnek, köztük Jászberényi Gábor és Györgyi Anna, akik hűségesen végigkísérik őt az úton, és segítenek neki szembenézni a múlt árnyaival. A küldetés során olyan újonnan érkezett katonák is csatlakoznak a csapathoz, akik friss szemszögből látják a dolgokat, és akiknek a jelenléte tovább bonyolítja az eseményeket. Mindezek a kapcsolatok és kihívások hozzájárulnak ahhoz, hogy Zsolt ne csupán egy katonai misszióra, hanem egy belső utazásra is vállalkozzon, ahol a bátorság és a megbocsátás kulcsszerepet játszik.
A S.E.R.E.G története talán nem vonultat fel meglepő fordulatokat, de ez a sorozat folyamán egyáltalán nem tűnik fel. Csak utólag érthető meg, hogy bár a cselekmény nem tartogat váratlan eseményeket, mégis végig izgalmas marad. Egy bizonyos ponton, amikor az eltűnt bajtárs felesége új kapcsolatra talál, érezhetjük, hogy a történet egy klisébe hajlik, mégis a készítők alapos kutatására alapozva kiderül, hogy ez a fordulat az özvegyek életében valójában gyakori jelenség.
A magyar filmipar szórakoztató alkotásainak egyik legnagyobb gyengesége gyakran a dialógusok minőségében rejlik. Az elképzelések túlzott kidolgozottsága, a szájbarágós humor, és a filmre inkább színpadra való kijelentések sokszor kínos pillanatokat eredményeznek a kikapcsolódni vágyó nézők számára, ezzel a középszerű kabaré előadások hangulatát idézve. Ezzel szemben a S.E.R.E.G film gördülékeny, életszerű párbeszédekkel operál, amelyek sokszor félszavakkal és elharapott mondatokkal operálnak — ahogyan az a való életben is gyakran előfordul. Somogyi György és Bendi Balázs írói munkájának eredményeként a forgatókönyv hiteles és természetes hangvételt kapott. A történet mélységét a dialógusok kommunikációs ereje adja, ezzel fajsúlyossá téve az eseményeket. Bár a filmben felfedezhetők női perspektívák, a S.E.R.E.G mégsem sorolható be a tipikus női filmek közé.
Pedig mennyire élvezhetnénk egy sor lenyűgöző és vonzó férfi, valamint erős, ámde mégis másodlagos szerepekben megjelenő nő karakter megjelenését! Dombrovszky eddig csupán néhány, a női nézőpontot érzékeltető kompozíciót alkotott a sorozat keretein belül, míg Susanne Bier filmjei markánsan feminin perspektívából közelítik meg a történeteket. Csórics Balázs meglepett, hiszen sokkal tehetségesebb színész, mint amire számítottam, míg Balla Eszter tökéletesen alakítja a katonafeleséget, aki a szépség és erő szimbóluma. Korábban nem igazán hittem volna, hogy köztük ilyen erős kémia létezhet, de most már világos, hogy meglepő dinamizmus rejlik a karaktereik között.
De létezik, és meglepően intenzív - néha még erősebb is, mint Csórics felkarja, amely sztereotip módon próbálja eltéríteni figyelmünket a hazai színjátszás kiemelkedő alakításaitól. Pedig ebben a sorozatban gyakran találkozunk ilyen pillanatokkal, például Jászberényi Gábor kifejező mimikájával, Séra Dániel zavarodott tekinteteivel, és Kamarás Iván zavarba ejtő, olykor már modorosnak tűnő rosszfiús megnyilvánulásaival, nem beszélve a küldetésből hazatérő, kimerült, de mégis békés katonák közeli pillanatairól. Kár, hogy a karakterek jelleme nem bontakozik ki teljesen a film során, de ezt a hiányt nagymértékben kompenzálja az előbb említett erőteljes színészi teljesítmény.
A sorozat hangulata tökéletesen visszaadja a szürke ötven árnyalatát, hiszen a történet késő ősszel játszódik, amikor itthon ritkán ragyog a nap. Az aszfalt, a sár, a por, az elszáradt növényzet és a megfáradt teherautók mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a helyzet még inkább komorrá váljon. A felhős égbolt és a novemberi eső már önmagában is borongós légkört teremt, ami a cselekmény drámaiságát fokozza. Az emberek élet-halál küldetésre indulnak, ami nem éppen a legörömtelibb dolog, viszont a karakterek arcán megjelenő lelkesedés és megnyugvás ellentmond ennek a súlyos valóságnak. Dombrovszky filmjében a S.E.R.E.G koncepciója mesterien ötvözi a rend és a háború káoszának ellentétét, a drónfelvételek precíz geometriai szépsége és a harci jelenetek zűrzavara izgalmas kontrasztot alkot. Női nézőként kifejezetten kellemes élmény volt végignézni a sorozatot. A fényképezés minőségét azonban nem tudom megítélni, ezt inkább a szakavatott szemekre bízom, hiszen lehet, hogy csupán korrekt iparosmunka rejlik mögötte, vagy valóban kiemelkedő művészeti teljesítmény.
A produkció jelentős, hiszen több mint kilencszáz millió forintos támogatást nyert el a Nemzeti Filmintézettől. Ezt látva a hazai újságírás kevésbé konzervatív képviselői már izgatottan fontolgatták, hogyan fogják kritizálni a kormányközeli alkotás bukása esetén. Azonban a várakozások ellenére nem következett be a várt kudarc, ami részben a sorozat alapos kutatómunkájának és a honvédséggel, valamint annak szakértőivel való szoros együttműködésnek tudható be, amely hitelessé tette a produkciót.
Aki még emlékszik az Angyalbőrben című, a honvédséget ironikusan bemutató sorozatra, könnyen gondolhatja, hogy újra egy toborzófilmmel állunk szemben, amely a katonaság vonzó oldalát hirdeti. Azonban a S.E.R.E.G. nem ezt a célt szolgálja. Nem igyekszik fényezni a katonai életet, nem tompítja a háború és a katonalét árnyoldalainak kritikáját, és egyáltalán nem próbálja elhitetni, hogy a külföldi szolgálatra induló katonák életkörülményei csupán vidám barakkokban telnek. Éppen ezért érdemes felfedezni a S.E.R.E.G.-et, Dombrovszky Linda legújabb művét, amely a rendkívül szórakoztató A helység kalapácsa után érkezett.