Sárközi Zsolt tetováló: A test manapság már nem csupán egy templom, hanem egy folyamatosan formálódó műalkotás, amelynek minden vonása egyedi történetet mesél el.

"Amikor rájössz, hogy hibát követtél el" - írta egy tiktokker, Brittany Lewin, aki ananászt tetováltatott magára, amit egészen addig viselt büszkén, amíg egy ismerőse fel nem világosította annak másodlagos jelentéséről: a swingerre nyitottak használják ezt a jelet egymás beazonosítására. E történet kapcsán kérdeztem Sárközi Zsolt tetoválót, a Dark Art Tattoo alapítóját tetoválások jelentéséről, azok változásairól, tetoválástrendekről, és arról: mi az, amiről mindenképpen lebeszélné a tetoválásra vágyót. Fiala Borcsa írása.
"Attól függ, hogy nézzük. Ha fejjel lefelé van, akkor az valóban a swingerkultúrára való nyitottságot jelenti" - világosít fel az ananászos tetkót illetően Sárközi Zsolt, aki 1990 óta foglalkozik tetoválással. "Minden generáció kitermeli az új jelentéssel bíró tetoválásokat."
Ezzel együtt úgy véli, hogy a swinger közösség számára egészen új perspektívát nyújt, amikor az ananászt megfordítják; mintha az arcunkra írt könnycsepp vagy légy egy nehezen elviselhető helyzetet tükrözne. "Fontos, hogy a tetoválásokat a mögöttes jelentésük alapján is megkülönböztessük, hiszen egy orosz tolvajvilágban vagy börtönben szerzett tetoválás teljesen más üzenetet hordoz, mint a városi kis közösségekben elterjedt minták."
„Az orosz börtöntetoválások a maori törzsi tetoválások után a legkifejezőbb szimbólumok közé tartoznak. Akik értik ezt a különleges nyelvezetet, és képesek olvasni a rajta megjelenő üzeneteket, azok számára azok az emberek, akik ilyen tetoválásokat viselnek, olyanok, mint egy nyitott könyv” - meséli Zsolt.
A tetoválások világa tele van különböző jelentésekkel, amelyek kultúránként változnak. Például bizonyos helyeken a légy vagy a könnycsepp szimbolikája arra utal, hogy a viselőjük gyilkosságot követett el. "A legenda szerint húsz évvel ezelőtt ezért utasították el Ganxsta Zolee kanadai belépését: a szeme alatt található döglégy tetoválás miatt gyilkosnak nézték."
A mutatóujj és a tenyér felső része közötti területen öt darab pötty a börtön négy sarkát és a tetoválás viselőjét jelenti, tehát az illetőt ítélték már szabadságvesztésre. "De a magyar börtöntetoválás közel sem olyan szofisztikált, mint mondjuk az orosz. Vannak helyek, ahol ez jelent valamit, és vannak, ahol elveszítette az eredeti súlyát, jelentőségét, inkább csak gizdaságból hordják."
Zsolt szerint az ő generációja fiatalkorában még úgy tetováltatott, hogy amikor úgy érezte, már senki és semmi nem szólhat bele az életébe, akkor mert kézfejre, nyakra varratni.
A mai ifjúság egyre inkább hajlamos arra, hogy tetoválásokat készíttessen a jól látható testrészeikre. Úgy tűnik, az emberek manapság inkább a külső megjelenésükre összpontosítanak, és bátran élik meg önmagukat.
Az ősi tetoválások egészen eltérő jelentéstartalommal bírtak, mint a mai divathullámok. "Ezek a motívumok a törzsi hovatartozást szimbolizálták, míg napjainkban inkább egy alternatív közösséghez való tartozást jelentenek. A múltban a spirituális védelmezők képei voltak a népszerűek, manapság viszont a személyes hitrendszerre épülő szimbólumok, mint például a mandala vagy a kereszt, kerülnek előtérbe. Az emberek azonban sokszor nem ismerik a szimbólumok mélyebb jelentését, vagy azt, hogy mi rejlik a felszín mögött" - mondja Zsolt. "A kereszt esetében, ha nem csupán egy divatos, önigazoló identitásként jelenik meg, akkor valószínűleg senki sem választaná, hiszen a kereszténység nem népszerűsíti a tetoválásokat."
Zsolt így mesél: a maori törzsi tetoválások rendkívül kifejezőek. "A homlok és az áll területei, az orr körüli minták, valamint az ívelt vonalak mind-mind különböző jelentéssel bírnak. Amikor egy másik maori ránéz az arcára, azonnal megérti a történetét." A maori kultúrában a tetoválások révén megszűnik az a mondás, hogy "messziről jött ember azt mond, amit akar", mivel az egyén státusza, családi helyzete és hőstettei mind az arcán olvashatók. Zsolt számára különösen figyelemre méltó, hogy a maori tetoválások újjáéledése milyen társadalmi változásokat hoz magával. "Míg régebben ezek a szimbólumok vallási és társadalmi üzeneteket közvetítettek, ma sokak számára inkább a kulturális identitásuk kifejezését szolgálják. Ez pedig óriási különbséget jelent."
Vissza szeretnénk térni a gyökereinkhez. Egykor a hősiesség szimbólumaként állt előttünk, ma viszont inkább az életutak és a gyógyulás jelképévé vált. Rávilágít arra, ahogyan a társadalom az önazonosságát keresi és fedezi fel.
Természetesen, akik véletlenül betérnek egy európai nagyváros tetoválószalonjába, és kérnek egy vonzó maori tetoválást, nem feltétlenül tudják, mit is képvisel valójában ez a minta.
Zsolt mesél egy érdekes esetről: jelenleg is van egy vendégük, aki maori tetoválást kért a szája alá, anélkül, hogy tudná, mit is jelent az a minta – csupán tetszik neki, és ezért döntött a tetoválás mellett. "Sok dolog elveszíti az eredeti jelentését," mondja Zsolt. "Például ott van Dwayne Johnson, akinek szintén van egy karakteres maori tetoválása. A rajongók gyakran másolják ezeket a mintákat. De vajon tényleg úgy gondolják, hogy ettől ők is olyan erősek lesznek, mint a Szikla? A maorik viszont máshogy látják ezt: ha valaki lemásolja egy másik ember tetoválását, azzal nem saját magát erősíti, hanem annak az illetőnek a családját tiszteli. Tehát igazából Dwayne Johnson hírnevével ruházza fel magát, nem pedig a saját identitását formálja."
A kínai karakterek – amelyekből számos félreértés származott, például amikor valaki véletlenül egy étel nevét varratta magára – Zsolt szerint mára már háttérbe szorultak. "Mindig vannak olyan stílusok, amelyeket piedesztálra emelnek."
A legérdekesebb időszaka ennek az, állítja Zsolt, amikor az ember, azaz a vászon ráébred, hogy a tetoválás egyfajta önkifejezési mód is lehet. "Így alakult át a tetoválás hovatartozásból az önmeghatározás irányába. De már ez is eltűnőben. Mostanában inkább a hirtelen, ötletszerű tetoválások a jellemzőek."
Zsolt a tetoválóstúdió világát idézi fel, és megoszt velünk néhány figyelemre méltó pillanatot. "Tíz évvel ezelőtt az volt a jellemző, hogy az emberek gyakran érkeztek azzal a vággyal, hogy a testükön örökítsenek meg valamit, ami bennük él: az egyik karjukra a jót, a másikra pedig a rosszat szimbolizáló motívumokat kértek. Ezzel nem csupán egy tetoválást kértek, hanem saját maguk, a személyiségük mélyebb rétegeit kutatták – ez volt az önismereti útjuk része." Mára a helyzet megváltozott: "Most sokan úgy érkeznek, hogy ha már itt jártak, szeretnének egy emléket is maguk után hagyni. Például egy vonalfelhőn ülő figurát, akinek lábai lazán lelógnak a felhőről."
Most a pillanatban kezelik az emberek a testüket, és nem templomként, amit szép lassan építenek, díszítenek."
Zsolt nem az a típus, aki könnyen nemet mond, hiszen a kihívásokkal teli helyzeteket kifejezetten kedveli. Viszont van néhány dolog, amiről mindig igyekszik lebeszélni a klienseit. "Amikor a szülők azt mondják, hogy a karjukra szeretnék tetováltatni a gyerekük születésének dátumát, akkor leülök velük beszélgetni. Javaslom, hogy inkább próbálják meg megjegyezni. Az alkaron lévő számnak ugyanis más jelentése is lehet, érdemes átgondolniuk, mit is csinálnak." Zsolt a fiatalokat is figyelmezteti, amikor a kézfej vagy az arc tetoválásáról van szó. "Ha gyerekük születik, valószínűleg nem szeretnék, ha a szüleik olyan módon kitűnnének a tömegből, ahogy az egy extrém tetoválás esetén előfordulhat. A gyerekek általában nem kedvelik, ha a szüleik nagyon eltérnek az átlagtól."
Zsolt elmeséli ezzel kapcsolatban: sokat jár iskolákba mesélni a 18 év körüli gyerekeknek a tetoválásokról. "Nagyon érdekes: az óra elején mindig felteszem a kérdést: ki szeretne tetoválást magának? Ilyenkor legalább a nyolcvan százalékuk felteszi a kezét. Másfél óra elteltével, amikor újra megkérdezem őket, akkor alig páran jelentkeznek, de ők is lassan, és igen bizonytalanul."
Egy apró, eldugott tetoválás bármikor elkészíthető, de ha egy színes, nagy felületű műalkotásra vágyunk, érdemes elkerülni a nyári hónapokat. A közvetlen napsugárzás és a strandolás nem éppen kedvező a frissen tetovált bőr számára. Zsolt azonban emlékeztet minket, hogy a technológia fejlődése új lehetőségeket kínál: létezik például a second skin nevű védőréteg, amellyel letakarhatjuk a frissen készült tetoválást, így akár természetes vízbe is merészkedhetünk anélkül, hogy a fertőzés kockázatát vállalnánk. Mégis, a bölcs döntés az, ha az ember nem terheli meg a nyarát ezzel a kihívással.
Terhesség, betegség, menstruáció időszaka alatt sem ajánlott tetováltatni.
Zsolt véleménye szerint ideális lenne, ha a tetoválásra vonatkozó korhatárt 21 évre emelnék. Jelenleg Magyarországon a jogi keretek szerint 18 éves kortól lehet tetoválni, de szülői engedéllyel már 16 évesek is dönthetnek erről. Ilyenkor a szülőnek vagy a törvényes képviselőnek jelen kell lennie, és egy beleegyező nyilatkozatot kell aláírnia. Zsolt úgy látja, hogy fiatalkorban sokan hirtelen, megfontolás nélkül vállalkoznak ilyen lépésekre, hiszen azt hiszik, hogy ezek a döntések örökre szólnak, mintha a punk életérzés sosem múlna el. Huszonegy éves kor körül viszont már kialakul egyfajta önállóság, ami sok esetben radikális változást hozhat az ember életében.
Zsoltnak van egy impozáns tetoválása, amely szinte az egész testét befedi, és amelyen hosszú nyolc éven át töprengett, mielőtt végül rászánta magát. "Ráadásul van egy belső ajak tetoválásom is. 2001-ben New Yorkban, egy tetováló közösség részeként éltem, ahol együtt csináltattuk a barátokkal ezt a nagyvárosi, törzsi mintát, amelyre nosztalgikusan tekintek vissza." Zsolt úgy véli, hogy manapság az emberek már nem hordják úgy a tetoválásaikat, mint régen, és a műfaj elveszítette a körülötte lévő tiszteletet. "Nagyon bánt, amikor szép lányokat látok, akiknek a combja tele van véletlenszerű firkálmányokkal. Nem törődnek azzal, hogyan illeszkedik a testükhöz. Mi rengeteget tanultunk az anatómiáról, hogy hol és hogyan helyezzük el a tetoválásokat, hogy azok szépen, a test vonalait követve áramoljanak. De úgy tűnik, mindez már nem számít" – osztja meg csalódottságát Zsolt, aki szerint egyre kisebb a tetoválások iránt igényes közönség.