Piastri mozgatta meg a dominót? Elemzők a sprintfutam rajtbalesetének részleteiről | M4 Sport


Nico Hülkenberg valóban megkérdőjelezhető döntéseket hozott? Fernando Alonso nem volt túlságosan agresszív? Vagy Oscar Piastri annyira dominálta a versenyt, hogy úgy tűnt, csak ő és Lando Norris vannak a pályán? A szakértők véleménye szerint a McLaren nem hagyhatja figyelmen kívül az austini sprint során bekövetkezett rajtbalesetet.

Két bajnokesélyes sorsa pecsételődött meg az austini sprintfutam első kanyarjában. Oscar Piastri és Lando Norris, akik két héttel a szingapúri versenyt követően újra összetalálkoztak, ezúttal balesetet szenvedtek. A következmények ezúttal súlyosabbak voltak, hiszen egyik pilóta sem tudta folytatni a versenyt, így a McLaren csapata lemaradt a 19 körös futamról, amely kulcsfontosságú lett volna a vasárnapi versenyre való felkészülés szempontjából.

Hogy kinek a hibája volt a baleset, arról erősen megoszlottak a vélemények. A McLaren abban biztos volt, hogy nem Piastrié. A futam után Zak Brown ügyvezető igazgató és Andrea Stella csapatfőnök is a belső íven lévő Nico Hülkenbergre mutogatott, mondván, nem volt kellően körültekintő. A német ugyanakkor feltette a kezét, és jelezte: mellette érkezett Fernando Alonso a belső íven, így satuba fogták, és nem tudott hová menekülni.

A jelenet újraértelmezése után Brown másképp kezdett el gondolkodni. Kezdeti dühében "amatőrnek" titulálta Hülkenberget, de ezt a kijelentését később visszavonta.

- látta be a hibáját Brown.

Stella ezzel szemben kitartott a véleménye mellett, és jelezte, szerinte igenis Hülkenbergnek kellett volna óvatosabbnak lennie. A McLaren-főnökök álláspontjában közös volt, hogy Piastrit egyikük sem érezte felelősnek - noha több szakértő szerint neki volt köszönhető a nagy kavarodás.

A brit Sky Sports elemzésében a két neves korábbi versenyző, Karun Chandhok és Jenson Button mélyrehatóan elemezte az eseményeket, és egyöntetűen arra a következtetésre jutottak, hogy bár valóban egy klasszikus versenybaleset zajlott le, a szálak mindvégig Piastri teljesítménye körül forogtak.

- hívta fel a figyelmet Button.

Chandhok megfigyelése szerint a négy versenyző a kanyarban egy jól kiszámítható pályán haladt, ám Piastri váratlanul megbolygatta a helyzetet, amikor a csúcsponton túlszaladó Norris jobb oldaláról megpróbált balra vágtázni. "Hülkenberg a visszapillantó tükörbe nézett, és észrevette, hogy Fernando közeledik. Nem volt lehetősége tovább haladni balra. Oscar kormányzása ekkor azt jelezte, hogy kívülről próbál előrejutni Lando mellett. Aztán hirtelen keresztbe fordul. Megfigyelhető Oscar kezein, ahogy egy száznyolcvan fokos fordulatot tesz a kormányon. Hülkenberg pedig ezen a ponton már csak azt látta, hogy hirtelen közelít hozzá, de már nem tudott reagálni."

Button hozzátette: "Még akkor sem, ha Fernando nem lett volna mellette. Nézzük meg, mennyire elforgatta a kormányt Piastri. Hülkenbergnek is ugyanezt kell tennie, de későn reagált rá, hiszen az előtte lévő autóra reagált. Trükkös helyzet ez, de az ilyen típusú kanyarban az aláfordulást elég nehéz megcsinálni és megúszni."

Alonso akcióját mindketten indokoltnak tartották. "Úgy vélem, hogy Fernando lépése remek döntés volt. Bár kockázatos, a helyzet úgy nézett ki, hogy a terv szerint halad. Hülkenberg tisztában volt vele, hogy ott van, hiszen hárman voltak egymás mellett. Csak azt nem várta, hogy Oscar ilyen keményen reagál" - nyilatkozta Button.

Chandhok megjegyezte: "Piastri volt az, aki ezt elkerülhette volna."

Gomb:

Chandhok véleménye szerint Piastrinak talán csak egyetlen mentsége lehet: hogy nem volt tudomása Alonso jelenlétéről, így abban reménykedett, hogy Hülkenberg még tud előrébb húzódni. Button viszont rámutatott, hogy ilyen helyzetekben a pilóták nem igazán tudják felmérni, ki van mögöttük; teljes mértékben az előttük lévő ellenfélre összpontosítanak, és gyakran még a visszapillantó tükörre sem figyelnek.

A versenybaleset valódi drámáját jól tükrözi, hogy a különböző nézőpontok mind más-más következtetésekhez vezetnek. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, határozottan Hülkenberg felelősségét hangsúlyozza. "Ha százalékokban kellene kifejeznem a helyzetet, azt mondanám, hogy hetven százalékban Nico a hibás, azonban harminc százalékban Piastri is hozzájárult a balesethez, hiszen úgy autózott, mintha senki más nem lenne a pályán."

Helmut Marko, a Red Bull csapat tanácsadója, közben Piastrit felmentette a felelősség alól, és inkább Fernando Alonsót jelölte meg a történtek kiváltó okaként. "Úgy vélem, hogy Alonso játszotta a főszerepet ebben a szituációban. Ez egy láncreakcióhoz vezetett. A véleményem szerint ez egy versenybaleset volt, és a McLaren pilótái most nem tehettek róla."

Mark Webber, Piastri menedzsere, úgy véli, hogy Hülkenberg kényszerhelyzetbe került. "Alonso közvetlen közelében volt, és Nico ezt figyelembe vette, hogy elkerülje az ütközést Fernandóval. Oscar ügyesen pozicionálta magát, hogy belülről meg tudja előzni Landót. Az előtte haladóért felelős, így jogosan tette ezt. Véleményem szerint ez egy klasszikus rajtbaleset, ahol nincs egyértelmű főbűnös."

A 1996-os Forma-1-es világbajnok, Damon Hill véleménye szerint az Austinban tapasztalható balesetek szinte elkerülhetetlenek. Ironikus megjegyzésekkel tűzdelt kritikájában így fogalmazott: "A hibát a pálya tervezője, Hermann Tilke követte el! Egy ilyen szűk kanyart a rajtrácshoz ilyen közelségben, ráadásul egy széles kijárattal és kevesebb mint kilencven fokos szöggel kialakítani, csak balesetekhez vezethet. De talán éppen ez volt a cél, amikor az első kanyart megálmodták."

A fentiek alapján kijelenthető, igazán "elővenni" a történtekért senkit sem lenne igazságos. Más kérdés, hogy a McLaren megteheti-e Szingapúr után, hogy csak egyszerűen továbblép. "Ha én lennék a csapatfőnök, nem tennék semmit, mert ilyen megesik" - mondta Button. "Zak emellett azt mondja, más ment bele Oscarba. Versenyzőszemmel viszont én inkább Oscart tenném felelőssé. Lando nem is játszik szerepet ebben a vitában, nem is résztvevője ennek a balesetnek, csak balszerencsés volt, őt ütötte ki Oscart."

Chandhok rámutatott: a McLarennek már a szingapúri esetet sem kellett volna túllihegnie, de most, hogy megtette, ezzel is foglalkoznia kell. "Szingapúr is versenybaleset volt, ott sem léptem volna semmit. Ők most azzal hozták nehéz helyzetbe magukat, hogy amit Szingapúr után tettek, és még a nyilvánosság előtt el is ismerték, azzal precedenst teremtettek. Szerintem ezt hagyni kéne, de ők a jelek szerint nem teszik" - fogalmazott a korábbi versenyző.

Related posts