Oroszország hatalmas dezinformációs rendszere a mesterséges intelligencia területére is kiterjed, komoly kihívások elé állítva a digitális tájékoztatást.
Fotó: Maksim Konstantinov / SOPA Images / LightRocket / Getty Images
Az orosz dezinformációs kampányok világát már senkinek sem kell bemutatni, hiszen Oroszország már a hidegháború éveiben is mesterien űzte ezt a gyakorlatot. Az internet elterjedésével pedig folyamatosan emelkedett a dezinformációk hatékonysága. Nem meglepő, hogy a mesterséges intelligencia új dimenziókat nyitott meg számukra ebben a folyamatban, ahogy azt az OpenAI tavalyi jelentésében is elismerte. Az oroszok azonban nem csupán az MI-t használják, hanem maximálisan kihasználják annak lehetőségeit, hogy egy hatalmas álhírhálózatot építsenek ki, amelynek célja...
Első pillantásra úgy tűnik, hogy az egyetlen szándéka az, hogy rengeteg álhírt állítson elő, olyan mennyiségben, hogy a nagyszabású nyelvi modellek valóságként értékeljék őket.
Na de miről is van szó? Az EU vs Disinfo cikke szerint maga a jelenség nem friss, az akkorra már évek óta létező hálózatról elsőként a Vignum nevű, a francia kormány által létrehozott, külföldi befolyásolási kísérleteket figyelő szervezet számolt be hosszabban 2024 februárjában. A szervezet által Portal Kombatnak elnevezett hálózat a jelentésük szerint legalább 193 oldalból áll, és az orosz-ukrán háború kitörése után vetette bele magát teljes erővel abba, hogy a lehető legtöbb, az orosz álláspontot alátámasztó vagy támogató tartalmat pumpáljon ki az internetre.
A Vignum kutatása rávilágított, hogy a különféle célkitűzésekkel működő ökoszisztéma tagjai – legyen szó a pravdáról, amely Ukrajna külföldi szövetségeseit célozta meg, vagy a news.ru-ról, ami az oroszul beszélő ukránokat próbálta elérni, és a helyi lapokat utánzó platformokról, amelyek az orosz és ukrán közönséget egyaránt megcélzották – nem készítettek saját, eredeti tartalmakat. Helyette főként orosz közszereplők közösségi médiás bejegyzéseit, orosz hírügynökségek és állami portálok anyagait osztották meg. A tartalom előállítása nagyrészt automatizált folyamat keretében zajlott, ennek ellenére a nagy keresőmotorok nem tudtak ellenállni az általuk terjesztett cikkeknek, és azokat könnyedén befogadták.
Érdemes itt egy kis kitérőt tenni, hiszen ha valaki emlékszik arra az esetre, amikor Glorbo ügyesen megtréfálta a mesterséges intelligenciát, akkor valószínűleg fel fog tűnni neki, hogy a mostani helyzet meglehetősen hasonló. Akkoriban az alapvetően online videójátékos események szervezésére specializálódott Z League híroldala, a The Portal, tele volt olyan cikkekkel, amelyek gyanúsan egy MI által generált tartalomra emlékeztettek, és Reddit-posztokból táplálkoztak. Bár ezt sokan könnyen átugorhatták, egyértelmű volt, hogy a Z League, sőt, még a Google is profitált azzal, hogy egy napon akár ezer új bejegyzés is megjelent az oldalon.
A Z League azért emelkedik ki, mert saját platformján, ahová szorgalmasan irányította a látogatókat a Portal révén, jelentősen megnövelte a forgalmát. A Google pedig nem csupán a szinte energia befektetés nélkül megírt cikkeket fogadta be, hanem azért is, mert a Google AdSense segítségével automatikus hirdetésekkel töltötte meg a Portal írásait. A Portal Kombat esetében is egy olyan, gyakorlatilag önműködő rendszer működik, amely annyira alacsony színvonalú tartalmakat termel, hogy valószínűleg valódi olvasók alig találkoznak vele. Ennek ellenére a keresőoptimalizálás és a forgalomgenerálás szempontjából az egész koncepció rendkívül hatékony.
Egy érdekes szál merült fel az American Sunlight Project februári jelentésében, amely arra hívta fel a figyelmet, hogy létezik egy olyan hálózat, amely naponta akár 10 ezer álhíreken alapuló cikket állít elő. Az elmélet szerint ennek a kampánynak az a célja, hogy manipulálja a legelterjedtebb nyelvi modellek működését. Az oroszok taktikája mögött az állhat, hogy a hatalmas mennyiségű hamis információ beszivárog olyan csevegőbotokba, mint a ChatGPT, amelyek ezeket az állításokat aztán visszaadják, ezzel legitimálva őket. Ráadásul, mivel a forrást is megadják, sokan nem is fognak utánanézni, hogy valójában honnan származik az információ, ami gyakran a Portal Kombat valamelyik oldalán található.
Az orosz dezinformációs kampányok már a mesterséges intelligencia korszakának beköszönte előtt is szívesen alkalmaztak olyan stratégiákat, amelyek nem annyira a meggyőzésre, hanem inkább az emberek bizonytalanságának fokozására építettek. Ehhez nem csupán jól megkomponált álhírekre volt szükség, hanem egy sor hihetetlen, gyakran egymásnak ellentmondó teória is hozzájárult. Így nem állítható egyértelműen, hogy ez a hálózat ne szolgálna hasonló célokat, de még ha csak véletlenül is, kétségtelen, hogy a nagy nyelvi modellek befolyásolására több alkalommal is sikerült hatással lenniük.
A NewsGuard, amely az online álhírek és hírportálok megbízhatóságát elemzi, szeptemberi jelentésében megállapította, hogy a csetbotok közül tízből hat hirdette meg tényként azt a hamis információt, miszerint Volodimir Zelenszkij megtiltotta Donald Trump közösségi platformját, a Truth Socialt. A beszámoló arra is rámutatott, hogy 2025 augusztusára az MI-alapú csetbotok 35 százalékban azonosítottak álhíreket valósnak, ami drámai emelkedés az előző év 18 százalékához képest. Továbbá, egy másik forrás szerint még a Wikipédián is feltűntek hivatkozások erre a hálózatra, ami különösen aggasztó, hiszen a Wikipédiát jellemzően emberek szerkesztik és ellenőrzik.
Ebben a tekintetben valóban könnyebb a javítás, mint a csetbotok esetében. Ezeket a technológiákat bár rengetegen használják – több százmillió ember –, egy korábbi tanulmány szerint a használatuk csökkenti a kritikai gondolkodás képességét. Ezért különösen lényeges lenne, hogy elkerüljék az orosz álhírek terjesztését azok számára, akik egyre inkább megbíznak bennük.





