Ne játssz a DPF szűrővel, mert a magyar vizsgán hamarosan problémák adódhatnak belőle! -- Totalcar


Miközben 768 ezer Ford személy- és teherautót vonnak vissza a DPF idő előtti elhasználódása miatt, a helyzet nem csupán a márka gazdáit érinti. Sok dízeltulajdonos számára is komoly kihívást jelenthet a műszaki vizsga, hiszen a probléma széleskörű következményekkel bírhat.

A német hatóságok tavaly nyár óta egy új, részecskeszámlálós vizsgálattal mérik a korszerű dízelek kibocsátását, mely sokkal pontosabb, mint a Magyarországon még mindig használt elavult opacitás - átlátszatlansági - mérő. Írja a Telex cikkére hivatkozva az Economx. Az új, pontos mérésre alkalmas AVL berendezésből egy 2 milliárdos közbeszerzési csomag keretein belül Magyarországra is került 25 darab, ám ezeket a részecskeszámlálókat még a kormányhivatalok által működtetett állomásokon sem használják, illetve a környezetvédelmi ellenőrzésekre vonatkozó jogszabályt sem frissítették.

A Telex cikkében olvashatunk arról, hogy napjainkban az illegálisan eltávolított DPF részecskeszűrővel rendelkező Euro 5-ös és Euro 6-os járművek is sikeresen teljesítik a műszaki vizsgát. Ezzel szemben Németországban sok esetben olyan autók is megbuknak a vizsgán, amelyekben a részecskeszűrő ugyan jelen van, de már nem működik megfelelően. A Ford esetében a helyzet különösen súlyos, hiszen 768 ezer autót hívtak vissza, és a gyártó próbálja korrekt módon kezelni a helyzetet. Azok számára, akik saját költségükön cseréltették ki a részecskeszűrőt és gondoskodtak járművük folyamatos karbantartásáról, költségtérítést kínálnak, emellett minden érintett ügyfelet és autótulajdonost értesítenek a visszahívás részleteiről.

A Ford járművek DPF regenerálási fázisa során annyira felforrósítják a szűrőt, hogy ez meghibásodásokhoz vezethet a rendszeren belül. Bár az autó nem mindig mutat hibajelzést, a részecskeszámláló által végzett emissziómérés már figyelmeztet arra, hogy a 100 nanométernél kisebb, az egészségre különösen ártalmas részecskék száma túllépi a megengedett határértéket. Ez különösen aggasztó, mivel ezek az apró részecskék a tüdőn keresztül könnyedén bejuthatnak a vérkeringésbe, növelve ezzel a rákos megbetegedések és az érrendszeri problémák kialakulásának kockázatát.

A TÜV 2024-es statisztikai jelentése világosan rávilágít arra, hogy a járművek által megtett kilométerek száma szoros összefüggésben áll a DPF (dohánygáz-szűrő) meghibásodásának kockázatával. A friss elemzés során 950 ezer autót vizsgáltak meg, melyek közül 32 ezer esetében tapasztaltak bukást. Az adatok szerint azoknál az autóknál, amelyek kilométeróra állása 50 ezer kilométer alatt van, mindössze 2,8%-os a hibásodási arány. Ezzel szemben azok a járművek, amelyek 50 és 160 ezer kilométer között futottak, 3,3%-os bukási arányt mutattak, míg 160 ezer kilométert meghaladó futásnál ez az arány már 4,7%-ra emelkedik.

Az új mérési módszer bevezetése előbb-utóbb minden EU-tagállamban, így Magyarországon is megvalósul. Kezdetben a taxik és oktatóautók műszaki vizsgáztatásában érintett kormányhivatali központokban alkalmazzák, de a jövőben a műszaki vizsgaállomások széles körében is elérhetővé válik. Ez a módszer különösen hatékonyan azonosítja a kiiktatott DPF-szűrők által kibocsátott emissziót. A szigorítás első körben az Euro 5 és Euro 6 kategóriájú dízelautókra vonatkozik, de indokolt esetben a szabályozás további szigorítása sem kizárt.

Related posts