Már nem a mandula a középpontban az Egyesült Államokban: egy új növény vette át a vezető szerepet - Agrárszektor.


Az elmúlt években egyre nagyobb népszerűségre tett szert a pisztácia Egyesült Államokban, különösen Kaliforniában. Ez a dióféle nem csak a gasztronómiában, de a popkultúrában és a divatban is egyre nagyobb teret hódít. Az USA mára a világ vezető pisztáciaexportőrévé vált, megelőzve Iránt, ahol a növény őshonos. A siker hátterében elsősorban a pisztácia szárazságtűrő képessége és a kaliforniai éghajlati viszonyok állnak - írta meg a The Guardian.

Bár megosztja a véleményeket, 2023-ban a pisztácia lett az év dióféléje. Gasztronómiai népszerűsége egyre inkább megnyilvánul: gyakran használják tejeskávék ízesítésére, és a pisztáciavaj, valamint -krém is egyre elterjedtebb. Legújabb népszerűségének hátterében a 2024 végén debütáló dubaji csokoládé slágere áll, amely új dimenziót ad a pisztácia ízvilágának.

Zachary Fraser, az Amerikai Pisztáciatermesztők elnök-vezérigazgatója szerint Kalifornia déli és középső részében az időjárás ideális a pisztácia számára. A szakember hozzátette, hogy az egész világon csak két-három olyan hely van, ahol ez a helyzet. A pisztácia sikerének ugyanis az egyik kulcsa, hogy kevesebbet vizet igényel, mint más diófélék. Darwin Inman, a Horizon Nut Company értékesítési és marketing alelnöke kiemelte, hogy a pisztáciának nincs szüksége olyan jó minőségű vízre sem, mint például a mandulának.

Mostanra már megfigyelhető a pisztácia térnyerése a mandulával szemben. Jeff Nichols, a Nichols Farms alelnöke elmondta:

Jelenleg a területünk körülbelül 70%-át pisztáciatermesztés foglalja el, míg a fennmaradó 30%-ból csupán 23%-ot szentelünk mandulának. A pisztácia egyértelműen jövedelmezőbb alternatíva, mint a mandula, és ez a tendencia már az elmúlt kilenc évben is folyamatosan megfigyelhető.

A pisztácia iránti lelkesedés napjainkban egyre inkább felnagyítja a kisebb termelők előtt álló kihívásokat. Ahogy egy gazda megjegyezte, egyre többen mondanak le a mandulatermesztésről, és váltanak a pisztáciára. Azonban a kereslet növekedésével párhuzamosan a piac is kezd telítődni, ami újabb nehézségeket hozhat a kisebb ültetvények számára.

A pisztácia sikertörténete jól példázza az éghajlat és a piac közötti összefüggéseket. Az éghajlatváltozás okozta aszályok miatt a szárazságtűrő növények, mint a pisztácia, egyre fontosabbá válnak. Ez a tendencia várhatóan folytatódni fog, és a pisztácia további térnyerésére lehet számítani a közeljövőben.

A pisztácia egyébként már Magyarországon is megterem. Az elmúlt időszak időjárási változásainak hatására, aki akar, már vásárolhat hazai termesztésű pisztáciát is.

Related posts