Ki lenne az, aki megvenné a Teslát, ha az csődbe menne?

A Tesla csökkenő teljesítménye nyomán egyre inkább elterjedtek a spekulációk, amelyek arról fantáziálnak, mi történne, ha...
Miközben a Tesla vezérigazgatója Washingtonban mulat, és egyesek szerint Donald Trump mellett ámokfut, az autógyártó eladásai folyamatosan csökkennek, a tőzsdén pedig a cég teljesítménye katasztrofális. Fontos megjegyezni, hogy az idei árfolyamcsökkenés következtében a Tesla részvényei gyakorlatilag visszatértek a tavaly novemberi szintre. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy Donald Trump lesz az Egyesült Államok új elnöke, ami drámai hatással volt az árfolyamra, amely a tavalyi év végén elért csúcsról kezdett el zuhanni.
Az utóbbiban jelentős szerepet játszhat az alapító politikai elköteleződése, valamint a vitatható megnyilvánulásai. Ezen kívül számos más tényező is hozzájárulhat a helyzethez, például az, hogy a Tesla legutóbbi hónapokban sikerét hozó Model Y régi verziója éppen kifutott, míg az új modell most debütált a piacon.
Az utóbbi időszakban, hivatalos bejelentések híján, egyre inkább elindultak a spekulációk Elon Musk esetleges eltávolításáról. Ezzel párhuzamosan felmerültek az első elméleti forgatókönyvek is, amelyek azt taglalják, mi történne, ha a Tesla csődöt jelentene, vagy ha a céget eladnák, esetleg ha az egyes gyárak más vállalatok fennhatósága alá kerülnének.
A Tesla vezetői közötti részvénykereskedelem egyre intenzívebbé válik, hiszen a bennfentesek egymásra licitálva próbálják értékesíteni a juttatásaiként kapott részvénycsomagjaik egy részét – számolt be róla a Cleantechnica hírportál. A Yahoo Finance a tőzsdei jelentésekre hivatkozva arról tájékoztatott, hogy Robyn Denholm, a vállalat igazgatóságának elnöke nemrég 33,7 millió dollár értékben adott el részvényeket. Februárban, hasonlóan a márciusi tranzakcióhoz, 112,4 ezer részvényt adott el, amiért akkor 43,2 millió dollárt realizált. Az elmúlt évben Denholm a Tesla-részvényeinek 65%-át értékesítette, így adózás előtt 168 millió dollárral gyarapodott. Ezen kívül a vállalat más vezetői is akcióba léptek: Vaibhav Taneja pénzügyi igazgató és Kimbal Musk igazgatósági tag szintén eladták egyes részvényeiket, utóbbi 6 ezer részvényért 1,76 millió dollárt kapott az amerikai pénzügyi felügyelet (SEC) nyilvántartása szerint.
A portál szakírói úgy értelmezik ezt a folyamatot, hogy egyesek úgy viselkednek, mint a süllyedő hajóról menekülő patkányok. Nem sok hálát mutatnak Elon Musk vezérigazgató iránt, akinek irányításával nagyra nőtt a Tesla, dollármilliomossá téve vezetőit. Musk a hírportál értékelése szerint akkor került a lejtőre, amikor Kaliforniából Texasba vitte a cég irodáit csak azért, mert nem akarta teljesíteni a kaliforniai covid-előírásokat.
A Tesla 2025-re nehéz helyzetbe kerülhetett, mivel a vezérigazgató, ahelyett, hogy a vállalat irányítására összpontosítana, inkább az új amerikai elnök, Donald Trump kormányzati tevékenységeiben vállal szerepet. A költségvetés csökkentésére hivatkozva tömegesen bocsátja el a köztisztviselőket, és állami intézményeket zár be. Ez a politikai elköteleződés hátrányosan befolyásolja a Tesla hírnevét, amely különösen az Egyesült Államok egyes államaiban és Európában drasztikusan csökkentette a cég eladásait. Emellett Kínában a helyi autópiac erős versenyével is meg kell küzdenie az autógyártónak.
A cleantech szektor képviselői odáig elmentek, hogy még Tesla-felvásárlásra esélyes jelölteket is megneveztek. A vicc kedvéért az élen Henrik Fisker áll, aki már számos vállalatot terelt a csőd szélére, köztük a saját nevét viselő autógyárat is. Számára tehát nem lenne újdonság a csőd körüli helyzet. Egy másik érdekes jelölt Toy Aquila, aki hírnevének alapját az adja, hogy egy alkalommal 1,7 millió dollárt költött egy magánrepülőgép bérlésére, miközben cége árbevétele ennek a felét sem érte el. Aquila által alapított Canoo, amely elektromos haszonjárművek gyártására specializálódott, 2025 januárjában csődöt mondott.
A nagy amerikai autóipari óriások, mint a General Motors és a Ford, kétségtelenül profitálhatnának a Tesla kaliforniai és texasi gyáraiból. Mindkét vállalat szívesen kihasználná a Tesla által kiépített gyorstöltő-hálózatot, a Supercharger állomásokat. Ugyanakkor valószínű, hogy az amerikai gyártók nem érdeklődnének a Tesla németországi létesítménye iránt. Ezt a gyárat inkább a BMW vagy a Mercedes vehetik célba.
Ha távolabbról pillantunk a Tesla kínai üzemére, bármely helyi villanyautó-gyártó számára kedvező lehetőségek adódhatnak, de a legvalószínűbb vevőjelölt kétségtelenül a BYD lenne. Ugyanakkor ez az elképzelés csupán egy elméleti forgatókönyv, hiszen nehezen képzelhető el, hogy az Egyesült Államok egyik legismertebb vállalata átadja gyárát kínai kézbe. Jelenleg ugyanis a két nagyhatalom kapcsolatai meglehetősen feszültek.
A Hyundai-csoport, amely a Kiát is irányítja, rendelkezik elegendő forrással a cég megvásárlásához. Azonban a számadatok alapján úgy tűnik, hogy sikeresen követi a saját üzleti stratégiáját, ezért valószínű, hogy nem fog eltérni ettől egy átmeneti lehetőség kedvéért. További potenciális vevőként említhetjük a kínai Foxconn bérgyártót, amely autógyártási ágazatot kíván létrehozni; a gyengélkedő Nissan kapcsán is többször szóba került a nevük.
A Cleantechnica spekulációinak középpontjában nem egy hagyományos autógyártó, hanem az Apple áll. Ez a techóriás már korábban is kísérletezett az autógyártás gondolatával, de a magas költségek miatt végül visszalépett a projekttől. Ha a Tesla váratlanul az Apple ölébe hullana, az új lehetőségeket teremthetne, hogy a cég stabilitást és megbízhatóságot nyújtson a márka számára, különösen Elon Musk viharos vezetése után. Emellett az Apple lenne az, aki a legjobban képes lenne rehabilitálni a Tesla hírnevét, amelyet Musk politikai tevékenységei rontottak el.
Összességében korai még bármelyik találgatásra felülni. Az is fontos, hogy a szigorú tőzsdei szabályok szerint bármilyen lépés, amely hatással lehet egy cég, jelen esetben a Tesla árfolyamára, bejelentésköteles. Tehát egy komolyabb változást időben közölnie kell a cégvezetésnek. Ugyancsak lényeges, hogy a Tesla árfolyamának csökkenése látványos ugyan, de a vállalat még így is értékesebb, mint a GM, a Ford, a Volkswagen, a Toyota, a Hyundai és a BMW együttvéve.