Amerikának sürgősen szüksége van az F/A-XX hatodik generációs vadászgépre, ám egy váratlan lehetőség nyílt meg a HQ-25 drón révén, ami új irányt adhat a légierő fejlesztésének.


Az amerikai haditengerészet továbbra is elkötelezett az F/A-XX vadászgép program mellett, miközben a MQ-25 Stingray drón bevezetésétől jelentős képességnövekedést vár a repülőgép-hordozók légierejében - írta meg a The War Zone.

Daniel Cheever altengernagy, az amerikai haditengerészet légierejének parancsnoka, a Tailhook Szövetség éves találkozóján osztotta meg gondolatait a haditengerészet jövőbeli repülőgép-fejlesztési terveivel kapcsolatban. Az F/A-XX, a következő generációs vadászgép programjával kapcsolatban hangsúlyozta, hogy "készen áll a beszállítók közötti döntésre", és izgalommal várja a további fejleményeket. Ugyanakkor a program körül feszültségek és bizonytalanságok merültek fel, miután a Pentagon bejelentette, hogy a 2026-os költségvetési tervezetében felfüggeszti az F/A-XX programot. A hivatalos indoklás szerint ez a lépés a légierő F-47-es programjának erőforrásait hivatott megóvni. A versenyt továbbra is a Boeing és a Northrop Grumman vezeti a haditengerészeti vadászgép fejlesztésében.

A haditengerészet más magas rangú tisztviselői, köztük Daryl Caudle tengernagy, a haditengerészet legmagasabb rangú tisztje is nyilvánosan támogatták a program folytatását. Caudle szerint

A haditengerészet számára elengedhetetlen, hogy rendelkezzen a repülőgép-hordozóra telepíthető, 6. generációs repülőgépekkel. E képesség gyors és hatékony rendszerbe állítása kiemelkedően fontos feladat, amely nem tűr halasztást.

Cheever altengernagy az MQ-25 Stingray tanker drón programot is kulcsfontosságúnak nevezte. "Ez a kulcs, amely megnyitja a pilótás-pilóta nélküli együttműködést a repülőgép-hordozón" - mondta. A tervek szerint a drón 2025-ben repül először, és a 2027-es pénzügyi évben érheti el a kezdeti műveleti képességet.

Az MQ-25 bevezetésével felszabadulhatnak azok az F/A-18E/F Super Hornet vadászgépek, amelyeket jelenleg légi utántöltésre használnak. A haditengerészet korábbi becslései szerint a hordozóra telepített Super Hornet bevetések 20-30 százalékát a légi utántöltés teszi ki. A Stingray nemcsak ezt a funkciót váltja ki, hanem nagyobb hatótávolságot és hosszabb bevetési időt is biztosít. Az altengernagy megerősítette, hogy az MQ-25 a jövőben további szerepeket is betölthet, bár részleteket nem árult el.

A drón alapkonfigurációban hírszerzési, megfigyelési és felderítési (ISR) képességekkel is rendelkezik a légi utántöltés mellett.

A haditengerészet a légierő és a tengerészgyalogság nyomdokain halad az együttműködő harci repülőgépek (CCA) fejlesztésében, és érdeklődést mutat a Boeing ausztrál leányvállalata által fejlesztett MQ-28 Ghost Bat drón iránt is.

Related posts