**Együttállások: Fiatal Magyar Képzőművészek Párizsban - A Művészet Új Dimenziói** A fiatal magyar képzőművészek Párizsban nem csupán alkotnak, hanem átformálják a város művészeti táját is. Ez a különleges együttállás lehetőséget ad arra, hogy új perspek

A "Contemporary Positions from Hungary" címmel május 15-én megnyílt egy izgalmas kiállítás a párizsi Paris-B galériában, amely húsz fiatal magyar művész legfrissebb alkotásait vonultatja fel. A tárlat kurátora, Kopeczky Róna, különleges figyelmet fordított arra, hogy a látogatók betekintést nyerjenek a kortárs magyar művészet sokszínűségébe és kreatív energiáiba.
A korábban Galerie Paris-Pékin néven működő galéria 2006-ban költözött a Marais negyed szívébe, ahol egy impozáns, 400 négyzetméteres kiállítótér várja a látogatókat. 2021-ben a galéria új nevet öltött: PARIS-B Galéria, amely nem csupán egy névváltoztatást jelentett, hanem a művészeti koncepció frissítését is. Azóta a galéria falai között a művészi kifejezés minden lehetséges formája megtalálható, különös figyelmet fordítva a fiatal tehetségekre, akiknek munkái színesítik a kiállításokat és gazdagítják a kortárs művészet palettáját.
Hogy hogyan jött létre a kapcsolat a francia galériával és hogyan született meg a kiállítás koncepciója, arra magától Kopeczky Rónától kaptunk választ. "A Paris-B galéria keresett meg annak kapcsán, hogy felfigyeltek a Zuglói körről a Sorbonne-non írt doktori disszertációmra. Ezután találkoztunk és egy tartalmas beszélgetés során kikerekedett egy kortárs magyar kiállítás terve."
A kérdésre, hogy milyen irányvonalat követve, milyen szempontok alapján választotta ki a résztvevő művészeket, ezt válaszolta: "A fő szempontom itt az volt, hogy a mind nyugati intézményi, mind pedig nemzetközi vásári szinten, évtizedek óta egzotizált neoavantgárd generáció művészetére jellemző vizuális ökonómia, - az ismert pénzügyi és kultúrpolitikai okok miatt -, kis méretekben és sokszor efemer módon kibontakozó fotográia, performansz, dokumentáció, objekt, installáció, kollázs vagy vizuális költészet mellett, megjelenhessen egy olyan generáció művészeti produkciója, ami nem követi ezeket az elveket és burjánzva tör ki ezekből a keretekből. Miközben a neoavantgárd generáció kritikusan konceptuális, többértelmű, kontextuálisan összetett tartalmai továbbra is tetten érhetők, a Constellations kiállításon szereplő művészek nagyobb léptékekben alkotnak, elfoglalják a teret, az általuk használt médiumok változatosabbak és szofisztikáltabbak. Már nem viselik a régió neoavantgárdhoz köthető low-tech chic"-nek nevezhető és egyértelműen felismerhető jegyeit."
Összességében a csoportos kiállítást három meghatározó jellemző jellemzi: a résztvevők fiatal életkora, a művészeti ágak széles spektruma, valamint az alkalmazott anyagok gazdag variációja.
Szembeötlő, hogy több művész munkájában is megjelenik az egymással össze nem illő anyagok használata.
Példa erre Makai Mira textilt és kerámiát társító munkája, a Keeper of Secret vagy Horváth Gideon méhviasz, porcelán és vas kombinációjából álló szoborinstallációja. Az Ejtech alkotópáros, Kárpáti Judit Eszter és Esteban de la Torre alkotása az évszázados műfaj, a textilszövés és az új technológiát alkalmazó gerjesztett hang társulásából született.
A klasszikus festészet a Rózsa Luca Sárának olyan eszköz, amely segítségével feszültséggel teli, drámai kompozíciókat teremt. Képein nyugtalanító embercsoportok jelennek meg idillikus tájakon, mintha a harmónia és a feszültség folyamatos harcban állna egymással. Batykó Róbert olaj-vászon festményein a digitális kultúra nyelvezete elevenedik meg, amelyeket saját, innovatív "festőgépe" segítségével alkotott meg. Csató József művei a figuratív és absztrakt világ határait elmosva játszanak, ahol a tárgyak emberi vonásokat öltenek, míg az arcok időnként tárgyakká transzformálódnak, így születik meg a művészet játéka a formákkal. Albert Ádám két, látszólag független installációja mögött azonban mély gondolati kapcsolat húzódik meg. Az egyik, amely édesapja súlyos betegségének idején jött létre, üvegből készült neuron struktúrákkal formálódik, míg a másik csiszolt márvány korongokból áll, amelyek színe és mintázata is a rendellenesség és a burjánzó sejtek párhuzamát tükrözi.
A tárlat különleges atmoszférát teremt, ahol Bernáth Dániel relieffel, Tranker Katalin pedig papírmaséból készült, archaikus, elnyúlt testű kentaurjával vonzza a figyelmet. Süveges Rita 2022-es, a Ridge of Doom című videója szintén hozzájárul a sokszínű élményhez, míg Melkovics Tamás alumíniumból készült moduláris struktúrája izgalmas formavilágával bővíti a kiállítást. A művészek sorát Csonka Veronika, Ezer Ákos, Járay-Kortmann Katalin, Keresztes Zsófia, Magyarlaki Bence, Mendreczky Karina, Metzing Eszter és Molnár Zsolt alkotásai gazdagítják, akik mind saját, egyedi szemléletüket tükrözik a tárlaton.
A fiatal magyar művészek számára ritkán adódik lehetőség, hogy Párizs szívében bemutatkozzanak. Ez a kiállítás talán új utakat nyithat meg számukra a francia művészeti élet nehezen megközelíthető világában.