A McLaren egy mentőövet dobott Norrisnak, de ő még nem ragadta meg azt. | M4 Sport

A McLaren igyekszik támogatni Lando Norrist, ám úgy tűnik, Lando nem igazán segít saját magán. Az új felfüggesztés körüli bizonytalanságok nem elhanyagolhatók, de Andrea Stella határozottan állítja, hogy versenyzője ismét csak az erőlködésének árát fizette meg.
A Kanadai Nagydíj hétvégéje során Lando Norris folyamatosan dominált Oscar Piastrival szemben, ám vasárnap mégis hátrányos helyzetből kell megkezdenie a versenyt (M4 Sport, 19:30). Míg a bajnoki éllovas a 3. rajtkockát birtokolja, Norris csupán a 7. helyet tudta megkaparintani. A probléma nem a tempójával volt, hanem ismét a hibák miatt. A Q3 első körének végén egy elhamarkodott fékezés következtében kénytelen volt levágni a sikánt. Az utolsó próbálkozásánál pedig a 7-es kanyarból való kigyorsításkor a bal kerekeivel megsértette a falat.
Lando Norris a kritikus pillanatokban ismét nem tudta megőrizni a határokat. "Akadt néhány jelentős baki. Az egyiknél a hetes kanyar kijáratánál nekimentem a falnak, az első kör végén pedig az utolsó kanyarban volt egy másik hiba. Csak két apróságról van szó, de óriási árat kellett fizetnem értük" - mondta Norris.
"Nem vagyunk olyan sebességgel a pályán, mint ahogyan azt megszoktuk, és ez a helyszín nem igazán kedvez az autónknak. Ennek ellenére viszonylag jól teljesítünk, és az időmérőn elégedett voltam az eredménnyel. Talán nem volt elég sebességünk a pole-szerzéshez, de a legjobb háromba azért sikerült bekerülnünk. Ezen a pályán nagyon könnyű egy aprócska határon túllépni, és ennek meg is lett a következménye. Én pedig megfizettem az árát."
Norris helyzete valóban bonyolultnak látszik. Egyre inkább előtérbe kerül a pszichológiai aspektus: a nyomásos szituációk nem segítik elő, hogy a legjobbat hozza ki magából. Emellett fontos megemlíteni a technikai környezetet is. Már a szezon kezdete óta arról beszél, hogy nem érzi az autó elejét a kormányon keresztül, ami megnehezíti számára, hogy pontosan felmérje, hol van a határ.
A McLaren már jó ideje foglalkozik a problémával, és ezen a hétvégén bemutatták a megoldásukat: átalakították az első felfüggesztés geometriáját. Norris tavaly rendkívül elégedett volt az autójukkal, szinte egyé vált vele. Idén viszont ezt az érzést hiányolja, így alaposan átvizsgálták, mi változott az autóban. Nem volt kétséges, hogy merre érdemes keresniük a megoldást: a csapat a 2024-es szezonra újra megtervezte az első felfüggesztést, és a korábbiaknál sokkal merészebben módosította a lengőkarok dőlésszögét.
A legfrissebb módosítással a hatások utólagos mérséklésére tettek kísérletet, azonban Norris véleménye szerint az eredmények még kérdésesek.
Rendkívül nehéz véleményt formálnom, mivel ezen a területen minden egyes esemény más érzelmeket vált ki belőlem. Még várnunk kell néhány versenyre, például Ausztriára és Silverstone-ra, hogy igazán átlássuk a helyzetet. Talán érdemes lenne egy összehasonlító tesztet is végezni a két versennyel kapcsolatban. Jelenleg azonban még nem tapasztaltam meg igazán.
"Amikor új irányba indulsz, nem könnyű minden élményt pontosan felidézni, amit más utakon szereztél. Egy kis extra erőfeszítés szükséges ahhoz, hogy megítélhessük, vajon valóban előnyös-e a változás vagy sem. Lehet, hogy máshol hasznosnak bizonyul, de ez még nem biztos" - osztotta meg véleményét Norris a módosított felfüggesztés kapcsán.
Érdekesség, hogy ezt a verziót egyelőre csak ő használja. Piastri is választhatott, de úgy döntött, nincs rá szüksége. Azt is elmagyarázta, miért. "Nem fogok túl sok részletet elárulni, de használhattam volna, ha akartam volna, de nem tettem. Változtat dolgokon. Bizonyos dolgok jobbak lesznek, mások nem."
„Tedd egyedivé a szövegedet!” – javasolta az ausztrál férfi, miközben egy barátságos mosollyal az arcán nézett rám.
Andrea Stella, a csapatfőnök, hangsúlyozta, hogy a különbségek nem befolyásolják az autók teljesítményét, csupán a versenyzők ízléséhez igazodnak. "Lehetséges, hogy a két versenyző eltérő első felfüggesztést alkalmazzon, de ezek csupán finom geometriás módosítások. Semmi lényeges, ami jelentős hatással lenne a teljesítményre. Az egyedüli különbség az, hogy a versenyzők mennyire érzik a kapcsolatot az első gumival, a felfüggesztésen és a kormányon keresztül. Tehát ez inkább ízlésbeli kérdés, ami azt tükrözi, hogyan irányítják az autót, és nem a tapadás növeléséről szól. Vannak kisebb eltérések is Lando és Oscar felfüggesztésében, de ezek csupán apró részletek."
Stella nem teljesen osztja Norris véleményét a módosítások jótékony hatásait illetően. "Landonál nem tapasztaltunk hátrányokat, sőt, a Q3-as teljesítménye ellenére is jól haladt. Valójában ezen a hétvégén Lando kifejezetten versenyképes volt Oscarhoz képest. Úgy véljük, hogy az első felfüggesztéssel való kísérletezés eredményes volt, és ez nagymértékben attól függ, hogy ki mit preferál, milyen beállítási lehetőségekkel élhet. A két versenyző között eltérések lehetnek, attól függően, hogy milyen vezetési stílust és igényeket képviselnek."
A szakértő elmondta Norris számára a valóságot: a legutóbbi vereség mögött főként az áll, hogy a brit versenyző túlzottan próbálta kontrollálni a vezetést a Q3 során. Ez már nem először fordul elő idén. "Lando a szezon elején jelezte, hogy nem kap elegendő visszajelzést, különösen a kormányzás terén, és nem érzi az első kerekek tapadását. Annak ellenére, hogy problémái voltak az autóval, ezen a hétvégén meglepően versenyképes teljesítményt nyújtott, és lenyűgöző módon jutott be a Q3-ba, még a Q2-ben használt gumikon is. Így tehát bizakodva vártuk a Q3-at."
"A tempója végig tartotta magát, még az utolsó körben is, amikor a falhoz ért. Eddig a pillanatig a köre kifejezetten erősnek látszott, és határozottan versenyben állt a pole pozícióért."
Stella bölcsen megfogalmazta a tanulságot: "Néha el kell fogadnod, hogy nem mindig tudsz a legjobb formádban teljesíteni, különösen akkor, ha egy apró hiba miatt súlyos következményekkel kell szembenézned."
"A helyzet javult az első felfüggesztés módosításával. Lando egyből egészen versenyképesnek tűnt. A Q3-ban egyszerűen túlerőltette. A gyorsasága megvan, és ha kap egy új szettet, és mondjuk neki, hogy ne erőltesse túl, biztosra veszem, hogy a pole pozícióért harcolt volna. Szóval nem kell igazán aggódni emiatt. Itt rendkívül nagy a versengés, de ez nem jelenti azt, hogy mindig a határon lehetünk. Tudtuk, hogy az utolsó szett gumis lesz az egyetlen érvényes köre, mert az első szetten a Q3-ban hasonló okokból nem jött össze neki a remélt kör."
A történtekből kiderül: a McLaren mindent megtesz Norris támogatásáért. Mérnöke pszichológusként emlékezteti arra, mit kell tennie, a tervezők pedig új módszerekkel próbálják visszaadni neki a vágyott érzést. Ez viszont nemcsak rajtuk, hanem rajta is múlik, és ahhoz, hogy kimásszon a gödörből, muszáj stabilizálnia a teljesítményét - akár tudatos visszafogottság árán.
A bajnoki helyzete szempontjából a vasárnapi felállás korántsem ideális. Norrist 4 hely választja el Piastritól egy olyan hétvégén, amin az ausztrál gyengélkedett, és ezzel esélyt kínálhatott volna ellenfelének a felzárkózásra.
Most megint Norrisnak kell zárkóznia. És nincs meggyőződve arról, hogy olyan könnyen fog menni, mint pár korábbi alkalommal. "A dobogó nehéz lesz, mivel nincs meg az a tempónk, ami az utóbbi versenyeken megvolt. De könnyen lehet ebből egy, két vagy akár három kiállásos verseny is, attól függően, hogyan viselkednek a gumik. Remélem, hogy történni fog valami, de nem vagyok olyan magabiztos, mint máskor. Így is hiszem, hogy előrébb juthatok, de ma egyértelműen nem a miénk volt a legjobb autó, ezért nehéz lesz az elejébe kerülni" - vélekedett a bajnoki második helyezett.