Dél-Koreában bekövetkezett repülőgép-baleset kapcsán a szakértők véleménye szerint rendkívül csekély a valószínűsége annak, hogy a mai napon hasonló incidens történjen.
Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.
A Boeing 737-800-as típusú, kéthajtóműves repülőgép futóművének kieresztésének elmaradása, a hasra landolás időzítése a kifutópálya hosszához viszonyítva, valamint a madárbecsapódásról érkezett jelentések mind olyan problémák, amelyekre a szakértők eddig nem tudtak kielégítő választ adni – tájékoztat az MTI.
Szakértők egybehangzó véleménye szerint a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni. A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép futómű nélkül szánkázott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult.
Miért nem szórtak a tűzoltók habot a pályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép olyan közel a leszállópálya végéhez? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén?
- tette fel a kérdést Geoffrey Thomas, az Airline News szerkesztője. Dél-koreai hatóságok bejelentették, hogy alapos vizsgálatot indítottak a baleset körülményeinek feltárására, és a madárbecsapódás lehetősége is szerepel a lehetséges okok között. Szakértők azonban hangsúlyozzák, hogy a futómű meghibásodásának hátterében valószínűleg nem állt madárral való ütközés.
A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését
"Ez egészen szokatlan" - jegyezte meg Thomas. Geoffrey Dell, az ausztrál repülésbiztonsági szakértő, elmondta: "Soha nem tapasztaltam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását." Trevor Jensen, egy másik ausztrál repülési tanácsadó, hangsúlyozta, hogy a tűzoltók és mentőszolgálatok általában jól felkészültek a gépek hasra landolására, "ezért ez a helyzet nem tűnik előre tervezettnek". "Csak abban az esetben okozhatna problémát a hajtóművekben, ha egy egész madárraj ütközne a géppel, de még ekkor sem állítaná meg azonnal őket. A pilóták így rendelkeztek volna elegendő idővel a helyzet kezelésére" - mondta Dell. Dell és Jensen megjegyezték, hogy az is kérdéses, miért nem csökkent a gép sebessége a leszállópályán csúszva. A dél-koreai közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a gép mindkét fekete dobozát, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is sikerült megtalálni.