A Z generációs szülők gyakran nem találják vonzónak az olvasást gyermekeik számára, ami miatt a kicsik hátrányba kerülnek kortársaikhoz képest.

Egyre több szülő ismeri be, hogy nem szán időt a gyermeke mesélésére, mert úgy érzik, hogy ez unalmas, vagy egyszerűen csak a YouTube varázsa vonzza őket. Pedig a mesélés nem csupán egy esti szokás – valójában alapvető fontosságú a gyerekek későbbi iskolai teljesítményének szempontjából.
A gyereknevelés hagyományos szokásai az utóbbi időben jelentős átalakuláson mentek keresztül. Míg régen természetes volt, hogy az estéket közös könyvolvasással zártuk, ma már sok családban a Netflix vagy a népszerű Bluey sorozat vált a nap utolsó fejezetének megnyitójává. Ezt a változást egy friss brit kutatás is megerősíti, amelyet a HarperCollins UK készített.
A legfőbb okok között, nem meglepő módon, az idő szűkössége és a fáradtság áll az élen. Emellett azonban olyan válaszok is felmerülnek, mint:
Sokan úgy vélik, hogy a gyerekek manapság már nem lelkesednek annyira a könyvek iránt, mint régen. Inkább a mozgásra és a zajra vágynak: szaladgálnak, kiabálnak, vagy éppen csak gyorsan átlapozzák a könyv minden egyes oldalát, mielőtt a történet igazán kezdődne.
Spencer Russell, egykori pedagógus, aki ma a kisgyerekes szülők olvasási nevelésében segít a Toddlers Can Read platformján, gyakran kap olyan visszajelzéseket, amelyek azt tükrözik, hogy...
A véleménye szerint a képernyők előtt eltöltött idő közvetlen hatással van az olvasásra szánt percekre – és ez a jelenség nem csupán a gyerekeket érinti, hanem a szülőket is.
"Ez egy érdekes kihívás" - mondta Russell a Guardiannek. "Valóban, elismerem, hogy..."
A válasz: mert ha a gyerekek otthon nem tapasztalják meg a mesék varázsát, akkor az iskolai olvasás örömét sem fogják igazán élvezni. A HarperCollins kutatásai alapján...
A nyelv, a szókincs, a megértés és az empátia mind-mind az olvasás révén gazdagodik. Dawna Duff, a Binghamtoni Egyetem nyelvészprofesszora hangsúlyozza, hogy "a könyvek rendkívüli képességgel bírnak a szókincs bővítésére." Amennyiben egy gyermek nem találkozik az olvasás élményével otthon, később komoly kihívásokkal szembesülhet az iskolai környezetben is.
- ez a TikTokon terjedő idézet egyre több pedagógus posztjában jelenik meg, és jól mutatja, hogyan válnak újra trenddé a klasszikus szülői rutinok. A járvány után az
Becky Calzada, az Amerikai Iskolai Könyvtárosok Szövetségének vezetője hangsúlyozza, hogy az olvasás nem csupán a tudásunk gyarapítására szolgál, hanem az érzelmi intelligenciánk fejlődésére is jelentős hatással bír.
- fogalmaz.
A szülői kimerültség egy valóságos jelenség, amely sok család életét meghatározza. Az Egyesült Államokban évente átlagosan 11 ezer dollárt költenek a gyerekek felügyeletére, ami nem kis teher a szülők számára. Ráadásul a Z generációs szülők, akik maguk is a digitális világban nőttek fel, gyakran nehezen találják meg a motivációt, hogy este, fáradtan, még egyszer elolvassák a kedvenc mesét. Az elvárások és a valóság közötti szakadék sokszor frusztráló lehet, hiszen a gyerekek igényei és a szülők energiája között komoly ellentmondás húzódik meg.
De érdemes apró lépésekkel kezdeni. Calzada azt ajánlja:
Duff véleménye szerint már az is jelentős hatással bír, ha a szülő a fényképekről folytat beszélgetést a gyermekével, vagy ha a gyerek saját szavaival osztja meg a történetét.
Valóban, kezdetben a könyv nehezen állja meg a helyét a képernyővarázs ellen. Azonban eljön az a különleges pillanat, amikor a gyermek saját kezével nyúl a mesekönyvért. Erre pedig óriási szükség van, hiszen ha végiggondoljuk az előzőleg említett listát, világosan látható, milyen kincseket veszítünk el, ha az olvasás háttérbe szorul.